Badanie satysfakcji pacjentów jako przykład podnoszenia jakości usług placówki medycznej

Relacje są kluczowe

Relacje z pacjentami są niezwykle ważne – stanowią bowiem podstawę budowania zaufania, niezbędnego w procesie terapii. Zależą od nich zarówno skuteczność leczenia, jak i to, czy pacjent zechce powrócić do konkretnego specjalisty lub polecić go swoim najbliższym i dalszym znajomym. W świecie, w którym każdy stara się jak najlepiej wykorzystać swój cenny czas, osobista relacja może okazać się problematyczna. Niejednokrotnie zwyczajnie brakuje czasu, żeby porozmawiać z pacjentem o jego wrażeniach, opinii i odczuciach względem wizyty.

 

Diabeł tkwi w szczegółach

W natłoku pracy często zapominamy, że wszyscy mamy pewne przyzwyczajenia oraz że wiele rzeczy po usprawnieniu mogłoby być znacznie bardziej wygodnych i przystępnych. Często to szczegóły sprawiają, że nawet zadowoleni pacjenci nie wracają już do naszych gabinetów lub że zapominają o nas tuż po wyjściu. Bywa i tak, że z powodu tych samych lub innych szczegółów ludzie „zapominają” o wizycie i po prostu nie przychodzą, nawet pomimo uprzednich deklaracji zdecydowania na terapię. Nie ma się co dziwić: wizyta u lekarza, nawet kontrolna, zawsze wiąże się z pewnym dyskomfortem. W końcu zdrowie jest najważniejsze – niełatwo przyznać, że nie zawsze mamy nad nim kontrolę.

 

Waga opinii

Istnieje wiele interesujących rozwiązań, które mogą usprawnić komunikację z pacjentami oraz pracę jednostki medycznej. Odwiedzający nas ludzie często sami są w stanie wskazać i podsunąć kilka rozwiań, ale wszystkie te pomysły gubią się w natłoku codziennych spraw. Wartym uwagi rozwiązaniem jest zlecenie zewnętrznym specjalistom przeprowadzenia badań satysfakcji pacjentów. Dzięki temu poznamy opinie naszych klientów wraz z szeregiem proponowanych przez nich rozwiązań, których samo zebranie znacznie poprawia wizerunek. Pacjenci przekonują się w ten sposób o zainteresowaniu i trosce, jakimi darzy ich dostawca usług medycznych. Doceniają także własną rolę doradczą, niejednokrotnie bardzo poważnie ją traktując.

 

Badania satysfakcji pacjentów

Praca związana z pozyskiwaniem informacji i opinii zostaje przerzucona na zespół badawczy, któremu wysoko rozwinięte wsparcie technologiczne pozwala z łatwością dotrzeć do pacjentów. Choć dla części z nas dopytywanie o zadowolenie z usług mogłoby wydawać się uciążliwe, dzisiejsze badania wykonywane są przy zachowaniu wysokich standardów przejrzystości i ergonomiczności – wykorzystując środki i narzędzia komunikacyjne bliskie współczesnemu człowiekowi. Profesjonalne firmy są w stanie zaprojektować sondaż tak, by okazał się dla klientów czymś zupełnie naturalnym, sensownie wkomponowanym w ich udział w procesie leczniczym. W końcu dla każdego ważne jest, by uwzględniano jego uwagi i liczono się z jego zdaniem.

 

Współpraca specjalistów

Dzisiejsze badania prowadzone są w sposób spersonalizowany, co oznacza, że są dostosowywane do indywidualnych potrzeb klienta. W związku z tym istnieje potrzeba pogłębionej współpracy z zewnętrznym podmiotem badawczym, któremu zlecamy prace badawcze. Kiedy już zdecydujemy się na badanie satysfakcji pacjentów, warto zwrócić uwagę na to, czy firma z którą tworzymy tak ważny projekt ma jakieś doświadczenie w branży medycznej oraz czy orientuje się w specyfice sytuacji zarządzanej przez nas jednostki. Chodzi w końcu o to, żeby w wyniku analizy pojawiły się istotne wskazówki, które pozwolą nam na zastosowanie ulepszeń dotychczasowego systemu usług oraz utrzymanie najwyższych standardów.