Badania UX – kilka słów dla początkujących

Dzisiejszy świat biznesu opiera się na tysiącach różnych danych. Wśród nich są opinie dotyczące produktów, usług i marek. Ich jakości, funkcjonalności i użyteczności. Wielu przedsiębiorców zbiera takie opinie i je wykorzystuje w dalszej pracy. Niestety badania opinii nadal są niedoceniane. Zobacz, co należy o nich wiedzieć i dlaczego warto się na nich skupić.

Czym jest User Experience?

Poszukując w sieci informacji o UX najczęściej można spotkać się z łączeniem tegi terminu z branżą IT i nowymi technologiami np. aplikacjami mobilnymi lub oprogramowaniem komputerowym. Badania user experience odpowiadają na proste pytania dotyczące użyteczności badanych przedmiotów lub usług. Dzięki uwagom badanych producenci lub usługodawcy mogą wprowadzić poprawki do prototypów.

 

Potencjalne wady badań UX

 

Obiektywność i celowość badań UX jest często poddawana w wątpliwość. Głównym tego powodem jest fakt, że są one przeprowadzane zazwyczaj na niewielkiej próbie klientów. Pojawia się pytanie czy opinia 10 czy 20 osób jest w stanie odzwierciedlić zdanie populacji? Jak się można spodziewać – niezupełnie. Niemniej jednak tak mała liczba badanych wystarczy, aby wykryć większość niedociągnięć i usterek pojawiających się w produkcie lub usłudze już na wstępnym etapie projekowania.

 

Dlaczego warto prowadzić badania user experience?

 

Najprostszą odpowiedzią na powyższe pytanie jest oszczedność. Wprawdzie zatrudnienie specjalisty zajmującego się badaniami opinii lub skorzystanie z usług specjalizujących się w tym firm, nie jest tanie, to niewątpliwie się opłaca. Dzięki opiniom potencjalnych klientów można szybko i skutecznie odnaleźć wiele błędów, które w fazie projektu można łatwo i tanio usunąć. Brak tego etapu podczas projektowania może zakończyć się drogim wycofaniem produktu z rynku, koniecznością naprawy a nawet utratą klientów na rzecz konkurencji.

Jak więc można się spodziewać badanie ux, choć przeprowadzane na niewielkiej liczbie opiniodawców zazwyczaj przynosi firmie wiele korzyści. Warto w nie zainwestować zwłaszcza, jeśli na rynek wprowadzany jest innowacyjny i niepowtarzalny produkt lub usługa. Trochę szkoda byłoby, aby cudowny pomysł na biznes upadł ze względu na niewykrycie drobnych wad takich jak np. niezrozumiała informacja o wykorzystaniu produktu, literówka w oznaczeniach czy złe oznaczenie przycisków, które umknęły uwadze twórców.