Zgaga podstawowych 10 błędów, których należy unikać

Oto przegląd najczęstszych błędów w przypadku zgagi żołądka

Błąd #1: Jedzenie za dużo tłuszczu i za dużo jedzenia, szczególnie wieczorem.

Żołądek ma trudności z przyswajaniem potraw smażonych i sosów. Ten dodatkowy wysiłek spowalnia jego opróżnianie, tzn. przejście strawionego pokarmu do jelita. Aby uniknąć refluksu, najlepiej jest zjeść lekką sałatkę, zwłaszcza wieczorem. Kładzenie się spać na pełnym żołądku nie jest dobrym pomysłem, tym bardziej, że pozycja leżąca sprzyja refluksowi kwasowemu.

Błąd #2: Jedzenie zbyt dużej ilości kwaśnego jedzenia

Wrażliwe żołądki i przełyk są mniej odporne na kwaśną żywność, taką jak ocet, pomarańcze czy pomidory. Aby przyprawić sałatkę, można zastąpić ocet cytryną, co jest lepiej tolerowane w przypadku refluksu, aż błona śluzowa przełyku stanie się bardziej odporna.

Błąd #3: Picie zbyt dużo kawy i napojów bezalkoholowych

Ograniczenie spożycia kawy (nie więcej niż dwie filiżanki dziennie), która jest agresywna dla błony śluzowej przewodu pokarmowego. Powoduje zwiększone wydzielanie kwasów żołądkowych, które są niezbędne dla procesu trawienia, ale w nadmiarze działają drażniąco na receptory czuciowe błon śluzowych górnej części układu pokarmowego. Zaś kolorowe napoje gazowane podrażniają błonę śluzową żołądka, wzmagają wydzielanie soku żołądkowego, a także zwiększają ryzyko wzdęć, co sprzyja cofaniu treści pokarmowej do przełyku

Błąd #4: Połykanie bez żucia

Poświęcenie czasu na przeżuwanie każdego kęsa jest niezbędne. Podczas przeżuwania wytwarza się więcej śliny: zawiera ona substancje, które ułatwiają rozdrabnianie żywności i wyrównują nadmiar kwasowości.

Błąd #5 Zapominanie o warzywach

Im więcej konsumujemy, tym bardziej jesteśmy chronieni. Musisz jeść warzywa  wszystkich kolorów, aby jak najlepiej wykorzystać przeciwutleniające witaminy i minerały. To wszystko są naturalne środki obronne, które pomagają zwalczać zapalenie przełyku i żołądka. Zwłaszcza marchewka, burak, rzodkiewka, czy ogórek mają odczyn zasadowy, który neutralizuje kwaśną treść cofającego się pokarmu w czasie zgagi.

Błąd #6: Brak owoców

Tak samo ważne jak warzywa ze względu na ich właściwości antyoksydacyjne, owoce są czasami trudniej strawne i mogą powodować wzdęcia. Zaleca się spożywanie dwóch porcji owoców dziennie. W diecie na zgagę, można jeść wiele owoców, ważne jednak, by były one dojrzałe i soczyste. Doskonale sprawdzą się mało kwaśne owoce, najlepiej w postaci gotowanej lub pieczonej (np. jabłka, banany)

Błąd #7: Za dużo napojów wieczorem, za mało rano

Kiedy masz bóle brzucha, najlepiej unikać przyjmowania zbyt dużej ilości płynów, zwłaszcza wieczorem. Nadmiar płynu zwiększa ciśnienie wewnątrzżołądkowe. Zaś woda pita rano świetnie neutralizuje i łagodzi dolegliwości trawienne, niestrawność i zgaga spowodowane są nadmierną ilością kwasów w żołądku. Woda wypita o poranku wspomaga również prawidłową pracę układu limfatycznego i krwionośnego. Pobudza do działania jelita i zapobiega zaparciom.

Błąd #8: Pozwolić zdominować się  przez stres

Stres jest jedną z głównych przyczyną refluksu, ponieważ stymuluje on produkcję kwasowości. Zwiększa również wrażliwość na ból i pieczenie. Im dłużej trwa stres, trym większe prawdopodobieństwo, że dolegliwości, które pojawiają się okazjonalnie, utrwalą się. Brak relaksu działa destrukcyjnie na każdy obszar naszego organizmu, również na układ pokarmowy. Pojawiają się częste bóle brzucha, choroba wrzodowa i zaburzenia trawienia. Symptomom tym często towarzyszy także zgaga, czyli uczucie gniecenia i palenia za mostkiem. Relaks, joga, gorąca kąpiel... na pewno pomogą!

Błąd #9: Ćwiczenie po posiłku

Rozpoczęcie aktywności sportowej na pełnym żołądku może pogłębić uczucie pieczenia.  Lepiej odczekać dwie lub trzy godziny po posiłku, by bezpiecznie uprawiać sport. Należy wybrać bezpieczną dla dolegliwości dyscyplinę sportową. Aktywność fizyczna, która wiąże się z gwałtownymi zmianami pozycji ciała czy też naprzemiennymi zmianami ciśnienia w obrębie jamy brzusznej może mieć wpływ na nasilanie się objawów zgagi. Odpowiednio dobrane ćwiczenia zmniejszają wagę ciała, która jest jednym z czynników ryzyka rozwoju choroby refluksowej przełyku, której typowym objawem jest właśnie zgaga.

Błąd #10: Nadmierne zażycie leków kwasowych

W aptekach dostępne są produkty do samodzielnego podawania w celu zmniejszenia kwasowości mogą być stosowane w przypadku ataku, ale jeśli są przyjmowane zbyt często, mogą wystąpić efekty uboczne. Badania pokazują, że mogą one zaburzyć równowagę flory trawiennej. Jako środek zaradczy zaleca się spożycie roztworu z sody oczyszczonej, aloesu lub lukrecji. Te naturalne produkty są sprzedawane w formie tabletek, żelu lub płynu i mogą być przyjmowane do trzech tygodni. W przypadku braku szybkiej poprawy, wymagana jest konsultacja gastrologiczna i przepisanie odpowiedniej erecepty.