Najczęstsze błędy popełniane przy przeprowadzaniu badań rynku

Choć przeprowadzanie badań rynku nie jest obowiązkiem, to elastyczne firmy stawiające na rozwój nie mogą z nich rezygnować. Niestety w całym procesie można popełnić wiele błędów, które sprawią, że badanie rynku nie przyniesie odpowiedzi na poszukiwane pytania. Jakich pomyłek należy więc unikać?

 

Błąd 1: Brak jasnego celu

 

Badanie rynku przeprowadzane online daje ogromne możliwości, a odpowiedzi na zadane kwestie można uzyskać w zaledwie dobę. Nie warto jednak się spieszyć i trzeba poświęcić więcej czasu na to, aby było ono dobrze przygotowane. Kluczowe jest zwłaszcza określenie jasnego celu badania rynkowego, do czego najlepiej posłużą precyzyjne pytania takie jak:

 

 

Dopiero po zadaniu konkretnego pytania stojącego za badaniem rynku, można skupić się na przygotowywaniu kwestionariusza do badania rynku.

 

Błąd 2: Badania rynku na małych próbach i wyciąganie pochopnych wniosków

 

Przeprowadzanie badania na małej grupie respondentów i na tej podstawie wyciąganie daleko idących wniosków biznesowych, to kolejny częsty błąd. Jak jednak znaleźć większą, reprezentatywną próbę? Najlepszym i najłatwiejszym sposobem jest przeprowadzenie badania poprzez panel Badanie Opinii, na którym zarejestrowanych jest ponad 100 tys. użytkowników. Dotarcie do dużej i precyzyjnie sprofilowanej grupy nie stanowi więc większej trudności.

 

Błąd 3: Wiara, że rynek pozostanie bez zmian

 

Przedsiębiorcy i marketerzy muszą pamiętać, że rynek nigdy nie jest stabilny i cały czas się zmienia. Dlatego też przeprowadzenie jednego badania rynku i zapomnienie o jego regularnym powtarzaniu, to przepis na biznesową porażkę. Trzeba więc być gotowym na stałe sięganie po opinie respondentów tak, aby jak najczęściej zdobywać ich opinie.

 

Błąd 4: Błędna interpretacja wyników badań rynku

 

Rezultaty ankiet przesyłane poprzez platformę Badanie Opinii są dostarczane w formie wykresów oraz tabel, które można szybko i łatwo zinterpretować. Nie oznacza to jednak, że nie można wyciągnąć na ich podstawie pochopnych wniosków, co zdarza się laikom.

 

Choć sama nieprawidłowa interpretacja może być poważnym błędem, to jeszcze większym jest wykonanie badania rynku i niewykorzystanie jego rezultatów. To oczywista strata pieniędzy, na którą nie mogą pozwolić sobie przede wszystkim małe firmy, które przed wykonaniem badania rynkowego najczęściej rozważają wszystkie korzyści płynące z jego przeprowadzenia.

 

Badania rynku to użyteczne rozwiązanie, trzeba jednak wiedzieć, w jaki sposób korzystać z jego wyników. Warto wystrzegać się przede wszystkim powyższych błędów, które z doświadczenia statystyków platformy Badanie Opinii pojawiają się stosunkowo często.

badanie opinii klientabadanie opiniiraporty z badań rynkubadania online