Jakie są rodzaje badań marketingowych?

Informacje o klientach i ich zachowaniach są dla każdej firmy jednym z najcenniejszych źródeł danych. Można uzyskiwać je poprzez badania marketingowe, które umożliwiają zbieranie oraz przetwarzanie informacji pozwalających na podejmowanie efektywnych działań krótkoterminowych i długoterminowych. Jakie są najpopularniejsze rodzaje badań marketingowych?

 

Badania ilościowe

 

Pierwszym rodzajem badań marketingowych są badania ilościowe, w przypadku których głównymi narzędziami są sondaże, rankingi oraz kwestionariusze. Korzysta się w nich głównie z pytań zamkniętych, co umożliwia uzyskanie dużej ilości danych w stosunkowo krótkim czasie.

 

Badania jakościowe

 

Kluczem w badaniach jakościowych jest skupienie na procesie. Dlatego też często są zbudowane w oparciu o pytania „jak” oraz „dlaczego”. Takie badania marketingowe pozwalają poznać motywy oraz preferencje konsumentów, dlatego przydadzą się podczas budowania długofalowych strategii marketingowych oraz opracowywania komunikacji z klientami.

 

Badania panelowe

 

Następnym typem badań marketingowych są badania panelowe. Wykonuje się je na grupie respondentów i odbywają się one w określonych odstępach czasu, co umożliwia pozyskanie wyczerpujących danych o zjawiskach. Wyzwaniem jest w tym przypadku dobranie jednostek, które będą badane, gdyż często pojawia się zjawisko utraty reprezentatywności grupy.

 

Ślepy test

 

Pozwala na przetestowanie danego produktu, jednak bez poznania elementów identyfikacji marketingowej producenta. Dzięki temu opinia jest bardziej obiektywna i nienacechowana skojarzeniami z marką.

 

Usage And Attitude

 

Poprzez taki typ badań marketingowych można lepiej poznać, jakie są zwyczaje zakupowe klientów oraz jakie oczekiwania mają oni wobec danej kategorii produktów. To ważny aspekt, który można poznać dzięki badaniom marketingowym przeprowadzanym poprzez platformę Badanie Online, kierując je do grupy wybranej spośród ponad 100 tys. respondentów.

 

Tajemniczy klient

 

Użytecznym badaniem marketingowym, które zyskało na znaczeniu w ostatnich dekadach jest korzystanie z pomocy osoby nazywanej tajemniczym klientem. Jej celem jest udanie się do placówki firmy i skontrolowanie jakości obsługi klienta. Kluczem jest, by osoba podejmująca się badania potrafiła wczuć się w rolę rzeczywistego klienta przedsiębiorstwa, co pozwoli uzyskać miarodajne wyniki.

 

Wybór formy badania marketingowego uzależniony jest od wielu czynników, jednak jednym z głównych ograniczeń jest koszt. Jak jednak uzyskać miarodajne wyniki i kontrolować wydatki poniesione na badania marketingowe?

 

Wystarczy korzystać z panelu Badanie Opinii opracowanego przez firmę Biostat®, która stworzyła platformę, dzięki której tworzenie takich badań jest łatwe, intuicyjne i niedrogie.

ankiety onlinebadania onlinebadania marki