Jakie ankiety warto przeprowadzać?
Istnieje wiele rodzajów ankiet, które warto przeprowadzać, aby przedsiębiorstwo prawidłowo funkcjonowało. Na podstawie informacji zdobytych w ankietach osoby zarządzające firmą mogą podejmować lepsze decyzje. Na jakie ankiety warto się więc zdecydować posiadając własne przedsiębiorstwo?
Ankieta końcowa
W tego typu ankiecie pracodawca chce się dowiedzieć, dlaczego cenieni pracownicy decydują się na odejście z firmy. Istnieją setki powodów, dla których ludzie odchodzą z pracy - konflikty osobowościowe z innymi pracownikami lub kierownikami, brak możliwości awansu, brak korzyści finansowych lub dodatkowych, ale czasami jest to spowodowane powodami niezwiązanymi z pracą lub środowiskiem pracy. Dlatego tak ważne jest, aby zawrzeć w niej różne rodzaje pytań ankietowych, takie jak:
- Jaki jest Twój powód odejścia z firmy?
- Jakie były Pana/Pani zdaniem możliwości rozwoju w pracy oraz korzyści finansowe (oceń w skali)?
- Inne pytania w skali, na którą składają się: duch zespołu, miejsce pracy, relacje z menedżerem, poziom stresu i inne czynniki.
Dzięki tego typu ankiecie oprócz tego, że dowiesz się dlaczego pracownicy zdecydowali się opuścić Twoją firmę, to będzie to dla Ciebie silnym wskaźnikiem ulepszeń, które można wprowadzić w zakresie opisu stanowiska pracy lub ogólnego zadowolenia pracowników. Co więcej, regularne ankiety zmniejszą rotację pracowników, a dzięki wczesnemu rozwiązywaniu drobnych problemów, pomogą zwiększyć produktywność i zaangażowanie osób zatrudnionych.
Badanie świadomości marki
Podczas gdy Ty możesz znać swoją markę na wylot, nie zawsze jest to prawdą dla Twoich klientów. Świadomość tego, co oznacza Twoja marka, jakie znaczenie ma nazwa lub logo Twojej firmy jest tym, co utrzymuje Twoją konkurencyjność na rynku. Tworzenie świadomości marki jest jednym z pierwszych kroków w budowaniu społeczności. Ten typ ankiety, w połączeniu z danymi z badań rynkowych, pozwala na stworzenie różnego rodzaju komunikatów marketingowych, które mogą komunikować nazwę Twojej marki oraz produkty lub usługi, które są z nią związane. Istnieje 6 głównych wskaźników, o których powinieneś pamiętać, kiedy chcesz zacząć mierzyć świadomość swojej marki:
- zapamiętanie marki mierzy, jak dobrze Twoja publiczność pamięta Twoją markę.
- rozpoznawalność marki mierzy, w jaki sposób odbiorcy rozpoznają markę, gdy ją zobaczą.
- tożsamość marki mierzy opinie na temat Twojego logo i elementów brandingu.
- wizerunek marki pokazuje, co klienci kojarzą z Twoją marką.
- zaufanie do marki wskazuje, na ile ludzie uważają Twoją markę za godną zaufania. Jest to szczególnie ważne w przypadku kryzysu.
- lojalność wobec marki jest ostatnią i prawdopodobnie najważniejszą miarą wzrostu, wskazuje, czy klienci wrócą do Ciebie, gdy trzeba będzie dokonać kolejnego zakupu.
Niektóre korzyści z pomiaru świadomości marki są następujące:
- możesz użyć tego typu badań, aby sprawdzić, jak dobrze opłacają się Twoje strategie i inwestycje marketingowe. Zebrane dane są idealne do obliczenia efektywności i wydajności.
- znajdywanie nowych skojarzeń, które ludzie wiążą z Twoją marką, aby wykorzystać nowe (czasem nieznane) możliwości biznesowe.
Przedstawione ankiety są bardzo istotne dla funkcjonowania każdej firmy. Dzięki nim właściciele przedsiębiorstw będą w stanie utrzymać pracowników. Jeśli nie wiesz, jak przeprowadzić ankietę końcową, czy też badanie świadomości marki warto, abyś skorzystał z usług Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat®. Jest to firma zajmująca się realizacją różnego rodzaju ankiet od początku do końca, bądź poszczególnym etapem. Dzięki temu uzyskasz pełne raporty, na podstawie których wprowadzisz zmiany do dalszych działań.