Co wpływa na wizerunek marki?

Każdemu przedsiębiorcy, zarówno małej jak i dużej firmy zależy na wizerunku swojej marki. Dzieje się tak głównie dlatego, że dobry wizerunek umożliwia stabilizację finansową, dobre dochody oraz rozwój firmy. Często spotykamy się już z konkretną, wypracowaną, opinią konsumentów na temat marki danej firmy. Czasami nawet nie zastanawiając się dlaczego, oceniamy firmę jako luksusową, bądź taką, w którą nie warto inwestować swoich pieniędzy.

Czym jest wizerunek?

Jest to zbiór myśli, przekonań i wrażeń danej osoby bądź grupy odnośnie jakiegoś obiektu np. o miejscu, osobie, produkcie czy marce. Jest to stworzony obraz, który może być prawdziwy ale też i fałszywy. Nie powstaje on zależnie od nas lecz zależnie od wielu czynników. Na pewny, dobry wizerunek, najczęściej pracuje się bardzo długo. Wpływa na niego szereg czynników, które sprawiają, że pewną markę postrzegamy pozytywnie, a drugą negatywnie.

Czynniki wpływające na wizerunek marki:
- rozpoznawalność, czyli cecha określająca czy respondent kojarzy daną markę i potrafi przypisać jej atrybuty,
- powszechność, która oznacza powszechną znajomość marki wśród grupy,
- odrębność jest cechą, która wyróżnia z jakiegoś powodu daną markę na tle innych,
- adekwatność, czyli powiązanie marki z klientem, czy respondent uważa ją za adekwatną dla siebie,
- jakość prezentująca gwarancje nie przerwanej wysokiej jakości,
- cena.

Bardzo ważne jest również to co prezentuje firma. Mamy tutaj na myśli zarówno jej nazwę i logo jak i oferowane ceny czy reklamę. Nie bez powodu powstało znane od dawna powiedzenie: „reklama dźwignią handlu”. Bardzo wiele dla wizerunku może zrobić reklama. Zwiększa popularność i wiarygodność marki. Ponadto ważnym czynnikiem jest reputacja. Inaczej mówiąc to nie tylko gwarancja usługi, ale też sposób współpracy z klientem czy zarządzanie firmą. Dla odbiorców liczy się także jak długo firma istnieje na rynku. Jedną z ważniejszych kwestii są także opinie klientów i badania satysfakcji klientów. Przydaje się tutaj tak zwana „poczta pantoflowa” inaczej „sztuka marketingu szeptanego”. Jest to wykorzystywanie potencjalnie normalnej rozmowy bądź opinii pisanej, także robienie tak zwanego szumu i wywoływania dyskusji na temat danego produktu. W zależności od specyfikacji firmy, pracownicy mają większy czy mniejszy wpływ na wizerunek. Jeżeli jest to firma zajmująca się handlem internetowym, często respondent nawet nie ma styczności z pracownikiem. W przypadku, gdy jest to np. hotel, pierwszą osobą, z którą kontaktuje się klient jest recepcjonista. Wtedy jego wygląd, zachowanie i sposób w jaki przeprowadza rozmowę, może być kluczowy dla wypracowania opinii na temat wizerunku Twojej marki.

Podsumowując, wszystkie te czynniki są bardzo ważne w kształtowaniu wizerunku marki. Dbanie o powyższe składowe naraz, może być trudne, jednak nie jest niemożliwe. Dlatego warto skupić się na świadomym kreowaniu wizerunku, znając jego składowe, aby odnieść sukces w swojej branży.

Logo
Badania
satysfakcji klientów
To współcześnie konieczny
warunek uzyskania przewagi
konkurencyjnej
O nas
Oferta badań O nas Referencje SurvGoTM
Materiały
Artykuły Baza wiedzy Przykładowe ankiety
Dane adresowe
BioStat
ul. Kowalczyka 17
Rybnik 44-206

Tel: (+48) 22 12 28 025
Tel. kom.: (+48) 668 300 664
E-mail: biuro@biostat.com.pl
© BioStat 2018 Mapa Strony