Market research w dobie kryzysu
Szacuje się, że epidemia COVID-19 negatywnie wpłynęła na działanie około 39 proc. małych i średnich przedsiębiorstw. W takiej sytuacji muszą one jeszcze uważniej przyglądać się zachowaniom swoich klientów, aby lepiej dopasowywać komunikaty marketingowe i przygotowywać jeszcze lepszą ofertę. Pomóc może w tym odpowiednio zaprojektowane market research, czyli badanie rynku.
Posłuchaj, co mówią klienci
Kryzys spowodowany COVID-19 zaszokował wielu przedsiębiorców, przegrywają jednak ci, którzy się z niego nie otrząsnęli i nie spróbowali dopasować swojej oferty do nowej rzeczywistości. Oczywiście proces ten wymaga czasu i odpowiedniego przygotowania, stagnację warto jednak poświęcić właśnie na słuchanie klientów, w tym na market research. Dzięki takich badaniom można:
- zapytać klientów, ile mogliby zapłacić za dany produkt w nowej rzeczywistości gospodarczej,
- czy zmieniona koncepcja produktu lub usługi zachęciłaby ich do zakupu,
- jak często nabywają produkt z danej kategorii i czym się wówczas kierują.
Gdzie są moi klienci?
Budowanie marki to nieustanny kontakt oraz rozmowa z odbiorcami, mniejsze firmy mają jednak ograniczone możliwości budowania takich interakcji. Dotrzeć do szerokiej bazy osób można dzięki market research dostarczanemu przez firmę BioStat®, która opracowała platformę Badania Opinii z bazą ponad 150 tys. panelistów. Co istotne, baza ta została opracowana w oparciu o szereg informacji takich jak:
- dane demograficzne – wiek, płeć, miejsce zamieszkania i deklarowane zarobki,
- sytuacja rodzinna – stan cywilny i liczba osób w gospodarstwie domowym,
- sytuacja zawodowa – posiadane wykształcenie i wykonywany zawód,
- zwyczaje zakupowe – częstotliwość odwiedzania galerii handlowych,
- styl życia – zainteresowania oraz sposoby spędzania wolnego czasu,
- urządzenia – to, czy dana osoba posiada komputer stacjonarny czy tablet oraz jak często z nich korzysta.
Dzięki tak dokładnym danym, korzystający z market research mają pewność, że ankiety online dotrą do grupy docelowej, a uzyskane dane są miarodajne.
Poznawanie zwyczajów zakupowych klientów
Kryzys to także doskonały czas, aby jeszcze lepiej przyjrzeć się zwyczajom zakupowym swoich klientów. Dzięki market research można zapytać m.in. o to, co, gdzie, kiedy i jak często kupują, a także co motywuje ich do podejmowania decyzji oraz dlaczego wybierają konkretne produkty. Takie informacje pozwalają jeszcze lepiej opracować ofertę i kanały komunikacji, w tym np.:
- wysyłać newslettery produktowe wtedy, gdy klienci najczęściej podejmują decyzje zakupowe,
- budować komunikaty prasowe w oparciu o język korzyści wskazany przez klientów biorących udział w market research,
- opracowywać cennik dostosowany do możliwości finansowych deklarowanych przez klientów.
Jak widać market research to efektywne narzędzie, z którego warto korzystać w dobie kryzysu. Wszystko po to, aby firma wyszła z niego obronną ręką i znalazła się przed najbliższymi konkurentami po okresie stagnacji.