Badanie satysfakcji pacjentów jako przykład podnoszenia jakości usług placówki medycznej

Badania satysfakcji klientów

 

Relacje są kluczowe

Relacje z pacjentami są niezwykle ważne – stanowią bowiem podstawę budowania zaufania, niezbędnego w procesie terapii. Zależą od nich zarówno skuteczność leczenia, jak i to, czy pacjent zechce powrócić do konkretnego specjalisty lub polecić go swoim najbliższym i dalszym znajomym. W świecie, w którym każdy stara się jak najlepiej wykorzystać swój cenny czas, osobista relacja może okazać się problematyczna. Niejednokrotnie zwyczajnie brakuje czasu, żeby porozmawiać z pacjentem o jego wrażeniach, opinii i odczuciach względem wizyty.

 

Diabeł tkwi w szczegółach

W natłoku pracy często zapominamy, że wszyscy mamy pewne przyzwyczajenia oraz że wiele rzeczy po usprawnieniu mogłoby być znacznie bardziej wygodnych i przystępnych. Często to szczegóły sprawiają, że nawet zadowoleni pacjenci nie wracają już do naszych gabinetów lub że zapominają o nas tuż po wyjściu. Bywa i tak, że z powodu tych samych lub innych szczegółów ludzie „zapominają” o wizycie i po prostu nie przychodzą, nawet pomimo uprzednich deklaracji zdecydowania na terapię. Nie ma się co dziwić: wizyta u lekarza, nawet kontrolna, zawsze wiąże się z pewnym dyskomfortem. W końcu zdrowie jest najważniejsze – niełatwo przyznać, że nie zawsze mamy nad nim kontrolę.

 

Waga opinii

Istnieje wiele interesujących rozwiązań, które mogą usprawnić komunikację z pacjentami oraz pracę jednostki medycznej. Odwiedzający nas ludzie często sami są w stanie wskazać i podsunąć kilka rozwiań, ale wszystkie te pomysły gubią się w natłoku codziennych spraw. Wartym uwagi rozwiązaniem jest zlecenie zewnętrznym specjalistom przeprowadzenia badań satysfakcji pacjentów. Dzięki temu poznamy opinie naszych klientów wraz z szeregiem proponowanych przez nich rozwiązań, których samo zebranie znacznie poprawia wizerunek. Pacjenci przekonują się w ten sposób o zainteresowaniu i trosce, jakimi darzy ich dostawca usług medycznych. Doceniają także własną rolę doradczą, niejednokrotnie bardzo poważnie ją traktując.

 

Badania satysfakcji pacjentów

Praca związana z pozyskiwaniem informacji i opinii zostaje przerzucona na zespół badawczy, któremu wysoko rozwinięte wsparcie technologiczne pozwala z łatwością dotrzeć do pacjentów. Choć dla części z nas dopytywanie o zadowolenie z usług mogłoby wydawać się uciążliwe, dzisiejsze badania wykonywane są przy zachowaniu wysokich standardów przejrzystości i ergonomiczności – wykorzystując środki i narzędzia komunikacyjne bliskie współczesnemu człowiekowi. Profesjonalne firmy są w stanie zaprojektować sondaż tak, by okazał się dla klientów czymś zupełnie naturalnym, sensownie wkomponowanym w ich udział w procesie leczniczym. W końcu dla każdego ważne jest, by uwzględniano jego uwagi i liczono się z jego zdaniem.

 

Współpraca specjalistów

Dzisiejsze badania satysfakcji pacjentów prowadzone są w sposób spersonalizowany, co oznacza, że są dostosowywane do indywidualnych potrzeb klienta. W związku z tym istnieje potrzeba pogłębionej współpracy z zewnętrznym podmiotem badawczym, któremu zlecamy prace badawcze. Kiedy już zdecydujemy się na badanie satysfakcji pacjentów, warto zwrócić uwagę na to, czy firma z którą tworzymy tak ważny projekt ma jakieś doświadczenie w branży medycznej oraz czy orientuje się w specyfice sytuacji zarządzanej przez nas jednostki. Chodzi w końcu o to, żeby w wyniku analizy pojawiły się istotne wskazówki, które pozwolą nam na zastosowanie ulepszeń dotychczasowego systemu usług oraz utrzymanie najwyższych standardów.

Najczęściej zadawane pytania
(FAQ)
Ile pytań powinien zawierać kwestionariusz ankiety badań satysfakcji pacjenta?

Nie istnieje z góry ustalona liczba pytań, które można zadać podczas badań satysfakcji pacjenta. W zależności od wyznaczonych celów badania liczba ta może się wahać od kilku do nawet kilkudziesięciu pytań. Należy jednak pamiętać, iż kwestionariusz ankiety nie powinien być zbyt długi, by nie zniechęcać potencjalnych respondentów do jego wypełnienia. Wypełnienie ankiety nie powinno zajmować więcej niż około 10 minut.

Dlaczego warto przeprowadzić badanie satysfakcji pacjenta?

Przeprowadzenie badania satysfakcji pacjenta jest niezwykle ważne, ponieważ pozwala na porawę jakości usług. Zidentyfikowanie obszarów wymagających poprawy pomoże zwiększyć jakość usług medycznych a tym samym satysfakcję pacjentów. 

Jakie są korzyści z przeprowadzenia badania satysfakcji pacjentów w placówce medycznej?

Przeprowadzenie badania satysfakcji pacjentów w placówce medycznej niesie ze sobą wiele korzyści. Badanie pozwala na pozyskanie cennych informacji zwrotnych od pacjentów, które mogą być wykorzystane do doskonalenia jakości usług i dostosowania oferty do potrzeb i oczekiwań pacjentów. 

Logo
Badania
satysfakcji klientów
To współcześnie konieczny
warunek uzyskania przewagi
konkurencyjnej
O nas
O nas Referencje SurvGoTM
Materiały
Artykuły Przykładowe ankiety
Dane adresowe
BioStat
ul. Kowalczyka 17
Rybnik 44-206

Tel: (+48) 22 12 28 025
Tel. kom.: (+48) 668 300 664
E-mail: biuro@biostat.com.pl
© BioStat 2018 Mapa Strony